چکاد (وبلاگ)

شناسایی اصولی و درست مسیرهای کوهنوردی (۱)

بخش نخست، گردآوری و تدوین : مجید بهبودی

در شناسایی مسیرهای کوهنوردی گاهی تنها یافتن جهت می تواند ما را در مسیر صحیح قرار دهد به عبارت دیگر در پاره ای موارد هنگام صعود و یا بازگشت از قله چنانچه جهت را بیابیم می توانیم خود و یا تیم همراه خود را راهنمایی نماییم. لذا جهت یابی بعنوان یک امر ضروری برای همه کوهنوردان بشمار می رود وحتی اگر یک فرد عادی نیز آنرا بداند می تواند در مسافرتها و مکانهایی که تاکنون بدانجا سفر نکرده است مورد استفاده قرار دهد. برای این منظور ابتدا جهات اصلی و فرق سمت و جهت را معرفی می کنیم سپس به معرفی روشهای جهت یابی می پردازیم.

در طبیعت چهار جهت اصلی وجود دارد

(شمال،جنوب،مشرق،مغرب) که با پیدا کردن یکی از آنها سه جهت دیگر را می توان مشخص نمود به این ترتیب که اگر رو به شمال بایستیم پشت سرمان جنوب،سمت چپ مغرب و سمت راست مشرق خواهد بود.جهات فرعی بین چهار جهت اصلی : شمال شرقی و شمال غربی،جنوب غربی و جنوب شرقی می باشد.

هنگام صعود یا بازگشت از قله چنانچه جهت را بدانیم میتوانیم خود یا تیم همراه خود را در مسیر صحیح قرار دهیم.

فرق سمت و جهت :

همانطور که گفته شد جهات ثابت هستند و با تغییر و جابجایی فرد تغییر نمی کنند. اما سمت متغیر است و با تغییر حالت (درجه ) فرد تغییر می کند. چهار سمت اصلی عبارت است از(سمت چپ ، سمت راست ، روبرو ،پشت سر) تصور کنید زمانی که شما رو به شمال ایستاده اید سمت چپ تان مغرب و سمت راستتان مشرق ،پشت سرتان جنوب است حا ل با تغیر ۹۰ درجه به چپ رو به مغرب می ایستیم در این حالت جهات ثابت مانده است اما سمت ها تغییر کرده است. روبروی شما مغرب،سمت چپ جنوب،سمت راست شمال و پشت سرمان مشرق خواهد بود.

۱) با استفاده از قطب نما و GPS

این روش بسیار ساده است،پس از باز کردن قطب نما و یا قبله نما آن ر ا در یک سطح کاملاصاف (افقی) و بدور از هر گونه جریان الکتریکی و یا میدان مغناطیسی قرار می دهیم (بهتر از اشیاء فلزی نیز دور نگه داشته شود).بعد از چند ثانیه عقربه اصلی که با فلش مشخص شده ات در جهت شمال مغناطیسی قرار می گیرد. در این حالت جهت مخالف جنوب و غرب و شرق نیز مشخص می شود

2) با استفاده از عوامل طبیعی

 در این روش دوم همانطوریکه از عنوان آن پیداست جهت یابی با شاخص یا عوامل طبیعی انجام میشود که خود به جهت یابی در شب یا روز تقسیم می شود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 4 =

بستن
بستن